مقالات

هاورکرافت


خلاصه :

هاورکرافت (هوا ناو) وسیله ای است که می تواند روی آب، خشکی و یا حتی در باتلاق و مرداب نیز به راحتی حرکت کند.

هاورکرافت پیشرفته

هواناو یا هاوِرکرافْت (به انگلیسیhovercraft) نوعی شناور دریایی است که بر روی بالشتکی از هوای فشرده تکیه دارد. هواناو توانایی گذشتن از پهنه‌های گوناگون بر روی زمین و همچنین گذر از روی آب را دارد.

هاورکرافت، شناوری دومنظوره (آبی‌خاکی) است که به روش هوابرد و با استقرار روی بالشتکی از هوای فشرده به‌آسانی و با نیروی رانشِ نسبتاً کمی روی سطوح آبی و خاکی حرکت می‌کند. هوای ورودی به هاورکرافت، از طریق پروانه (fan) به زیرِ سازه و بالشتک‌ها منتقل و سبب خیزش (hovering) یا بلند شدن وسیله از روی سطح و استقرار آن بر روی توده‌ای از هوای تحت فشار می‌شود. بدین ترتیب، در زمان حرکت، نیروی مقاوم شناوری تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد و هاورکرافت با استفاده از سامانهٔ رانش و ملخ هوایی به حرکت درمی‌آید .

هاورکرافت چیست و چه عملکردی دارد ؟

هاور کرافت وسیله ای برای خشکی و آب است، که با کمک فشار هوا موجود در این وسیله می توان بر روی زمین و آب حرکت کرد.
یک تشک هوای بزرگ و یک موتور جت به هاور کرافت برای حرکت کمک می کند. کیسه هوا زیر اتاقک هاور کرافت قرار دارد و موتور جت به بالشت هوا وصل است. زیر این کیسه هوا دریچه های برای خروج هوا وجود دارد.
شکل عملکرد هاورکرافت به این صورت است که یک موتور قوی هوا را در کیسه فشرده می کند و وقتی موتور جت روشن می شود، هوای داخل کیسه از دریچه های زیر آن خارج شده و با خارج شدن هوا، هاور کرافت رو به جلو حرکت می کند.

 

ساخت هاورکرافت در خانه

وسایل لازم :
سی دی یا بشقاب یکبار مصرف
بادکنک متوسط
چسب قوی
در مایع ظرفشویی یا در بطری

نیاز داریم.

مراحل ساخت هاورکرافت

اگر می خواهید از در بطری برای ساخت این وسیله استفاده کنید باید کارهای زیر را انجام دهید.
اول سر خروجی یک بطری را با چاقو ببرید. به طوری که هنوز بتوان در بطری را باز و بسته کرد. حالا وسط در بطری یک سوراخ کوچک ایجاد کنید.
اما اگر از در مایع ظرفشویی استفاده می کنید، بهتر از درهای سوپاپی استفاده کنید که با یک حرکت باز و بسته می شوند. مانند تصاویر.
در مرحله اول باید در بطری آماده شده را در مرکز سی دی محکم بچسبانید.
حالا بادکنک را به سر بطری که با چاقو جدا کرده بودید، وصل کنید و سر بطری را درون در قرار داده و بچرخانید تا محکم شود. حالا بادکنک را باد کنید.
اگر سی دی روی یک سطح صاف مانند میز باشد می توانید حرکت سی دی را ببینید. حرکت سی دی به خاطر خروج هوای بادکنک از سوراخ در بطری است.
اما اگر برای این آزمایش از در بطری استفاده نکردید، در مایع ظرفشویی را در مرکز سی دی بچسبانید و بادکنک را روی در قرار دهید و خوب محکم کنید. حالا سوپاپ در را باز کرده و بادکنک را باد کنید. وقتی بادکنک آماده شد دوباره با فشار دست سوپاپ را بندید تا باد بادکنک خارج نشود. وقتی خواستید آزمایش را انجام دهید کافی است سوپاپ را به سمت بالا بکشید تا هوا از زیر سی دی خارج شده و هاور کرافت شما حرکت کند.
با این آزمایش ساده شما توانستید با نحوه عملکرد یک هاور کرافت واقعی آشنا شوید.
حالا این خلاقیت شماست که دست به کار شوید و به ساخت یک ماکت از هاور کرافت، آن را شبیه سازی کنید. ما تصویر چند نمونه از شبیه سازی های هاور کرافت را برای شما قرار داده ایم.

هاورکرافت

هاورکرافت بدون مزاحمت نیروی درگ آب می‌تواند آزادانه بر روی آب حرکت كند و به سرعتی بیش از سرعت حرکت قایق‌ها دست یابد. سریع‌ترین کشتی‌های جهان می‌توانند با سرعت مطمئنه حدود شصت کیلومتر بر ساعت حرکت كنند؛ در صورتی که هاورکرافت مسافربری،  SR.N4 با سرعتی معادل 120 کیلومتر بر ساعت به راحتی حرکت می‌كند.

تاریخ هاورکرافت

 

کریستوفر کاکرل، مهندس انگلیسی و مخترع دستگاه «هاور کرافت» چهارم ژوئن سال ۱۹۱۰ در کمبریج به دنیا آمد. او

پاولین هواناو (هاور کرافت) را در سال ۱۹۵۲میلادی ساخت. هاورکرافت، شناوری دو منظوره (آبی- خاکی) است .

 

 

۳ سال پیش
سلام
دخترم تحقیق و محتوای شما کاملتر میشه اگر یک دست سازه در این رابطه بسازی و مراحل ساخت و تحقیق آن و فیلم مربوطه را اضافه کنی

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

۳ سال پیش
سلام
انشاءالله انجام می دهم

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

دختران